سیتاپ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ 3 مبانی و 5 زمینه بازاریابی دیجیتال : یک جعبه ابزار پر از ابزارهای مختلف را تصور کنید که برندها می‌توانند از آنها برای جذب و تبدیل مشتریان استفاده کنند. ابزارهایی که به شما امکان می‌دهند با افراد در هر جایی که هستند ملاقات کنید. دیجیتال مارکتینگ در واقع اصول اولیه در مورد یافتن ترکیب مناسبی از این ابزارها و استراتژی‌ها است تا به شما در دستیابی به اهداف تجاری کمک کند.

درک اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به شما در انتخاب ترکیب مناسب کمک کند. دیجیتال مارکتینگ به استفاده از تمام تلاش‌های بازاریابی مبتنی بر اینترنت اشاره دارد. در این مطلب از وبسایت سیتاپ قصد داریم سؤال شما عزیزان که اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ را پاسخ دهیم. برای آشنایی کامل با دیجیتال مارکتینگ این مطلب را از دست ندهید. همچنین می توانید از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ سیتاپ نیز استفاده کنید.


دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده

دیجیتال مارکتینگ که به بازاریابی آنلاین نیز شهرت دارد، تمام تلاش‌های بازاریابی که از طریق اینترنت انجام می‌شود را در بر می‌گیرد. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند. بازاریابی دیجیتال امری پیچیده نیست در واقع همان اصول بازاریابی آفلاین سنتی است؛ اما از این اصول در فضای دیجیتال استفاده می‌کند.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ آن‌قدر محبوب و گسترش پیدا کرده که به بزرگ‌ترین چالش امروزی تجارت‌ها تبدیل شده است. تجارت‌های مختلف در صدد این هستند که دیجیتال مارکتینگ را اصولی یاد بگیرند تا از دیگران متمایز شوند. نحوه استفاده شرکت شما از بازاریابی دیجیتال به مدل آن بستگی دارد.

شرکت‌های تجاری (B2B) که خدمات یا محصولات خود را به کسب‌وکارهای دیگر می‌فروشند نیاز به رویکرد طولانی‌تر و استراتژیک‌تری دارد. شرکت‌های تجاری که محصولات و خدمات خود را به مصرف‌کننده (B2C) می‌فروشند به چرخه‌های فروش کوتاه‌تر و مخاطبان بیشتر نیاز دارند. تفاوت عمده B2B با B2C شامل موارد زیر است:

  • تصمیمات B2B توسط چندین نفر گرفته می‌شود؛ در حالی که B2C معمولاً فقط یک نفر تصمیم گیرنده است.
  • روند تصمیم‌گیری مشتریان B2B طولانی‌تری است؛ بنابراین بازاریابی دیجیتال باید بر هدایت درست این روند تمرکز داشته باشد.
  • فرایند خرید توسط افراد کوتاه است؛ پس بازاریابی دیجیتال باید پیام کوتاه، فوری و مؤثر برای مخاطب ارسال کند.
  • منطق، نقش مهمی در تراکنش‌های B2B دارد، در حالی تراکنش‌ها در B2C بیشتر توسط احساسات هدایت می‌شوند.

خوشبختانه، بازاریابی دیجیتال برای هر دو رویکرد مؤثر است. چه کسب‌وکارها و چه مصرف‌کنندگان هدف شما باشد؛ بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند تا فرایند بازاریابی را برای نتایج بهتر ساده‌تر کنید. این مقاله نیز برایتان مفید خواهد بود: CRM چیست؟


مبانی و اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بررسی 3 اصل مهم

یکی از اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ مبانی بازاریابی است. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که مبانی بازاریابی دیجیتال چیست؟ مبانی بازاریابی در واقع نشان‌دهنده روال کلی بازاریابی است. هنگام ساخت جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ برند خود، این 3 اصل کلیدی را در نظر بگیرید:

1. درک مخاطب؛ اولین قدم

درک مخاطب اولین قدم برای بازاریابی دیجیتال است و اهمیت بسیار زیادی دارد. بازاریابی دیجیتال با درک مخاطبان هدف شما آغاز می‌شود:

  • آنها چه کسانی هستند؟
  • علایق، ترجیحات و رفتار آنها چیست؟
  • آنها چه مشکلاتی دارند که محصول یا خدمات شما می‌تواند حل کند؟

با پاسخ به این سؤالات، می‌توانید کمپین‌های هدفمندی ایجاد کنید که با مخاطبان خود همراه شود. اهمیت شناخت مخاطب یا مشتری هدف از همه چیز بیشتر است. اگر ندانید مشتری شما کیست، نمی‌دانید چه پیام‌هایی با آنها طنین‌انداز می‌شود. با درک مخاطبان خود، می‌توانید زمان، تلاش و پول را در مکان‌هایی متمرکز کنید که به احتمال زیاد بازدهی خواهد داشت.

مشخص کنید که در حال حاضر به چه کسانی دسترسی دارید؟ و به چه افرادی به عنوان مشتری می‌خواهید برسید. سعی کنید تحقیقات خود را در مورد این گروه‌ها بیشتر کنید تا نحوه دسترسی و خدمت به افراد مناسب را بهتر درک نمایید. در عصر جدید بازاریابی، کسب‌وکارها این قدرت را دارند که به مخاطبان جهانی دست یابند. همچنین با مشتریان به روش‌هایی ارتباط برقرار کنند که زمانی دور از دسترس بودند.


2. ایجاد محتوای ارزشمند؛ قلب بازاریابی دیجیتال

محتوای مناسب و مؤثر حکم قلب بازاریابی دیجیتال است. چه پست‌های وبلاگ، ویدئوها یا به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی باشد، محتوای شما باید ارزشی برای مخاطبان شما ایجاد کند. محتواها می‌توانند به معنای آموزش، سرگرم کردن یا الهام بخشیدن به آنها باشند. در هر قالبی، محتوای شما باید جذاب، آموزنده و قابل اشتراک گذاری باشد. ایجاد محتوای ارزشمند محتوا شامل تصاویر، ویدئو و فراخوان برای اقدام است. این‌گونه است که مصرف کننده برند شما و محصول یا خدماتی را که می‌فروشید می‌بیند و مصرف می‌کند. امروزه که مردم بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر محتوا قرار می‌گیرند کیفیت محتوای شما بر رفتار مصرف کننده بسیار مؤثر است. چند نکته که باید هنگام ایجاد محتوای ارزشمند در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

  • طول محتوا: برای تعیین میزان طول پیام باید زمینه انتشار و هدف آن را تعیین کنید. یک پیام ایمیلی از پیام توییت طولانی خواهد بود؛ اما از محتوای یک وبلاگ کوتاه‌تر است. توجه داشته باشید که هیچ‌وقت کیفیت را فدای کمیت نکنید.
  • سازگار بودن با موبایل: به دلیل استفاده زیاد افراد از موبایل در زمینه‌های مختلف باید محتوایی تولید کنید که با موبایل سازگار باشد.
  • مولتی مدیا بودن محتوا: گنجاندن عناصری مانند اینفوگرافیک، فیلم و تصاویر می‌تواند محتوای شما جذاب و برای مخاطب قانع کننده باشد.

اشتباه رایجی که شرکت‌ها در ایجاد رسانه انجام می‌دهند، به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی، بیش از حد خود محور هستند. در این محتواها فقط از خود تعریف می‌کنند. در واقع بیننده باید با دیدن محتوای شما احساس نیاز به محصول یا خدمات شما پیدا کند. برند سازی و برندینگ یکی از موارد اصلی در زمنیه دیجیتال مارکتینگ می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله: برندسازی (برندینگ) چیست؟ را بخوانید.


3. تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری داده‌ها

برای اینکه در بازاریابی دیجیتال مؤثر باشید، باید نتایج خود را ردیابی و بازگشت سرمایه (ROI) خود را اندازه‌گیری کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، می‌توانید ترافیک وب‌سایت، تعامل و نرخ تبدیل را کنترل کنید. همچنین از آن داده‌ها برای تنظیم کمپین‌های خود استفاده نمایید. توانایی تفسیر داده‌ها و تبدیل آن به مسیر فکری و اقدامات لازم کلید اساسی برای بازاریابی دیجیتال است.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دقیقاً به شما نشان می‌دهند که آیا به سمت هدف خویش پیش می‌روید یا خیر؟ نحوه دقیق اندازه‌گیری و تجزیه داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در زمینه استفاده از این 3 اصل دیجیتال مارکتینگ مشکل یا ابهامی دارید می‌توانید از متخصصان شرکت سیتاپ کمک بگیرید. متخصصان سیتاپ پا به پا در کنار شما عزیزان هستند تا به هدف خود برسید.


5 زمینه انجام بازاریابی دیجیتال؛ 5 D

برای انجام بازاریابی خوب و سودمند باید از بسترهای مختلفی استفاده نمایید. برای بازاریابی دیجیتال می‌توانید از بسترهای 5D استفاده کنید. 5D در واقع مخفف 5 بستر بازاریابی دیجیتال است:

  1. Digital Devices
  2. Digital Platforms
  3. Digital Media
  4. Digital Data
  5. Digital Technology

در ادامه هر یکی از این بسترها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

1) دستگاه‌های دیجیتال؛ Digital Devices

دستگاه‌های دیجیتال به دستگاه‌های مختلفی که مردم برای دسترسی به محتوای دیجیتال استفاده می‌کنند اشاره دارد. انواع دستگاه دیجیتال رایج عبارت‌اند از:

  • تلفن‌های هوشمند
  • تبلت‌ها
  • لپ‌تاپ‌ها
  • رایانه‌های رومیزی

بازاریابان دیجیتال باید محتوای خود را برای هر دستگاه بهینه کنند تا از تجربه کاربری یکپارچه اطمینان حاصل نماید. هر بستری معیارها و قوانین خاص خود را برای محتوا دارد. برای محتواسازی اصولی باید از این قوانین آگاه باشید. دستگاه‌های دیجیتال


2) پلتفرم‌های دیجیتال؛ Digital Platforms

پلتفرم‌های دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاینی هستند که مردم برای به دست آوردن محتوای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کنند. از جمله پلتفرم‌های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتورهای جستجو
  • شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی
  • ایمیل
  • وب‌سایت‌ها

بازاریابان دیجیتال باید تفاوت‌های ظریف هر پلتفرم را درک و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنند. برای مثال، یوتیوب بهترین روش‌ها را در مورد عناوین، زیرنویس‌ها و توضیحات ویدئو دارد که می‌تواند به یافتن محتوای شما کمک کند.

3) رسانه‌های دیجیتال؛ Digital Media

اشکال مختلف محتوای دیجیتالی که مردم تولید می‌کنند؛ مانند متن، تصویر، ویدئو و صدا همگی رسانه‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. بازاریابان دیجیتال باید محتوای جذابی ایجاد کنند که با مخاطب هدف آنها طنین‌انداز شود. این همان جایی است که اصطلاح کمپین بازاریابی یکپارچه مطرح می‌شود. جایی که بازاریابان کمپین‌هایی را ایجاد می‌کنند که کانال‌های متعددی را، برای کمک به ایجاد یک تجربه منسجم برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنند.


4) داده‌های دیجیتال؛ Digital Data

داده‌های دیجیتال به حجم وسیعی از داده‌هایی اشاره دارد که بازاریابان دیجیتال می‌توانند درباره مخاطبان خود جمع‌آوری کنند. از جمله داده‌های دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جمعیت‌شناسی
  • علایق مخاطبان
  • رفتار مخاطبان

از این داده‌ها می‌توان برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی هدفمندتر و شخصی‌سازی‌شده استفاده کرد. با تکنیک‌های بازاریابی سنتی‌تر، داده‌ها بسیار محدودتر است. مقاله : انواع قراردادهای حقوقی را نیز حتما مطالعه کنید.

5) فناوری دیجیتال؛ Digital Technology

فناوری دیجیتال اصطلاحی برای فناوری‌های مختلفی است که بازاریابان دیجیتال برای ایجاد و ارائه کمپین‌های خود استفاده می‌کنند. مهم‌ترین فناوری دیجیتال عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی
  • ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

با توجه به هدف تجارت خود باید بهترین فناوری دیجیتال را انتخاب نمایید.


انواع دیجیتال مارکتینگ؛ خدمات دیجیتال مارکتینگ

روش‌های بازاریابی دیجیتال نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. با استفاده از این روش‌ها به راحتی می‌توانید میزان فروش و سود خود را بالا ببرید. استفاده هم‌زمان از چندین روش دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با یک استراتژی جامع به بهترین نتایج برسید. اصلی‌ترین خدمات دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • بازاریابی محتوایی: بازاریابی محتوایی به محتوای اطلاعاتی و ارزشمند مانند پست‌های وبلاگ، ویدئوهای آموزشی و غیره اشاره دارد. این نوع بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به سؤالات آنها پاسخ دهید.
  • سئو: زمانی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنید باید از دانش سئو نیز برخوردار باشید. سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، به عنوان یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ، باعث می‌شود تا محتوای شما در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو قرار بگیرد.
  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی: از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ برند استفاده می‌شود. استفاده از این روش نیاز به پرداخت هزینه دارد.
  • ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ یکی از مؤثرترین انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ است، در صورتی که به صورت استراتژیک و درست از آن استفاده کنید.
  • تبلیغات کلیکی: در تبلیغات کلیکی برند و محصولات خود را در سایت‌های پرطرف‌دار و ترند تبلیغ می‌کنید. برای هر کلیک روی تبلیغات خود باید هزینه پرداخت کنید.

این مواردی که اشاره کردیم فقط تعداد محدودی از انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. با توجه به برنامه، میزان بودجه، اهداف تجاری می‌توانید از این روش‌ها استفاده نمایید. اگر درباره انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ سؤالی دارید می‌توانید با متخصصان سیتاپ مطرح نمایید. در اسرع وقت به سؤالات شما عزیزان پاسخ داده خواهد شد. انواع دیجیتال مارکتینگ


نتیجه‌گیری اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال باید یکی از محورهای اصلی استراتژی بازاریابی کلی هر کسب‌وکاری باشد. به فکر ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ در حرفه خود هستید؟ آیا می‌دانید اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در این مطلب سعی کردیم دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده را برای شما توضیح دهیم. برای اجرای بازاریابی دیجیتال باید با مبانی، اصول و زمینه‌های اجرایی بازاریابی دیجیتال آشنا شوید.

همان‌گونه که با مطالعه این مطلب متوجه شدید فرایند دیجیتال مارکتینگ امری پیچیده و تخصصی است. برای یادگیری و اجرای اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ می‌توانید از متخصصان سیتاپ کمک بگیرید. متخصصان سیتاپ در کنار شما هستند تا با کمترین ریسک بیشترین سود و بهره را ببرید.

سیتاپ پنجره جدیدی به روی شما می‌گشاید تا بتوانید منطبق بر آخرین تغییرات و تهدیدات در بازاریابی دیجیتال فرصت‌های مغتنمی برای خود بسازید. جهت مشاوره با متخصصان سیتاپ از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

  • شماره تماس برای ارتباط تلگرامی: 09103162260
  • آدرس: صادقیه، بلوار فردوس شرق، ابراهیمی شمالی، کوچه دوم الف، پلاک ۵

سؤالات متداول درمورد دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال عمدتاً به این دلیل برجسته شده است که مخاطبان گسترده‌ای از مردم را در برمی‌گیرد. با این حال، چندین مزیت دیگر نیز ارائه می‌دهد که می‌تواند تلاش‌های بازاریابی شما را افزایش دهد. دیگر مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:

  • صرفه‌جویی در هزینه برای تبلیغات
  • دسترسی به افراد در تمام دنیا
  • داشتن نتایج قابل سنجش
  • انجام تبلیغات به صورت خاص و منحصربه‌فرد

چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنیم؟

برای شروع بازاریابی دیجیتال باید مراحل زیر را طی کنید:

  • اهداف SMART را تعیین کنید
  • مخاطبان خود را شناسایی نمایید
  • بودجه لازم را در نظر بگیرید
  • روش‌های دیجیتال مارکتینگ خود برگزینید
  • تلاش‌های بازاریابی خود را اصلاح کنید

چرا دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟

در دنیای امروزه که استفاده از ابزارهای دیجیتال بسیار گسترش پیدا کرده است. یادگیری و اجرای بازاریابی دیجیتال برای فروش هر شغلی چه بزرگ و چه کوچک ضروری و مهم است.

 قیف فروش در بازاریابی دیجیتال چیست؟

قیف فروش در واقع مراحل تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی در طول سفر مشتری را مشخص می‌کند. سطوح مختلف قیف فروش عبارت‌اند از:

  • سرنخ
  • علاقه‌مندی
  • تصمیم‌گیری
  • عمل

منابع https://www.snhu.edu/about-us/newsroom/business/what-are-the-fundamentals-of-digital-marketing

مجموعه سیتاپ با دانش و مهارت متخصصان و کارشناسان مجموعه برای کمک به شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در زمنیه های مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بخش تماس با سیتاپ مراجعه نمائید یا با شماره 02144023844 تماس بگیرید. از طریق شماره 09387030740 نیز می‌توانید جهت ارتباط تلگرامی استفاده کنید.

Picture of معصومه قربانی

معصومه قربانی

معصومه قربانی هستم. دوازده سال سابقه کار در حوزه استراژی مقالات وب و محتوای آنلاین و مدیریت تیم محتوایی و همچنین مدیریت اجرایی خدمات کسب‌وکار را دارم. قصد دارم در این سایت، محتواهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار را با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات
مشکلات مدیریت منابع انسانی

مشکلات مدیریت منابع انسانی

مشکلات مدیریت منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی یکی از مهم‌ترین ارکان هر سازمان و کسب و کاری است. این شاخه از مدیریت، تأثیر مستقیمی بر ...
ادامه مطلب
نرم افزارهای منابع انسانی

نرم افزارهای منابع انسانی کدامند؟

نرم افزارهای منابع انسانی کدامند؟ در دنیای کسب و کار امروز، مدیریت منابع انسانی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان‌ها تبدیل شده است. فرآیندهای پیچیده، ...
ادامه مطلب
10 ایده پولساز در ایران

ایده های ناب اقتصادی در ایران کدامند؟

ایده های ناب اقتصادی در ایران کدامند؟ همه ما به دنبال شغل و ایده‌های پولسازی هستیم تا بتوانیم به ثبات و رفاه مالی دست پیدا ...
ادامه مطلب
پیمایش به بالا