سیتاپ

برندسازی چیست؟

برندسازی (برندینگ) چیست؟

برندسازی چیست؟ کسب‌وکارها با چشم‌انداز بازاریابی همیشه در حال تغییر روبرو هستند. کلید موفقیت تجارت، در انطباق و نوآوری ایده‌های بازاریابی است. برند سازی از جمله مؤثرترین ایده‌های بازاریابی محسوب می‌شود. برندسازی فرایندی مداوم برای حمایت و پرورش هویت متمایز یک تجارت در ذهن مصرف‌کنندگان است. در این مطلب از مجله سیتاپ قصد داریم درباره نحوه برندسازی مؤثر و تأثیر آن بر تجارت را برای شما عزیزان توضیح دهیم.


برندسازی (برندینگ) چیست؟ تفاوت برند با برندسازی

برند هویت و داستان یک شرکت است که آن را از رقبای فروش محصولات یا خدمات مشابه متمایز می‌کند. هدف از برندسازی این است که در ذهن مخاطب جایگاهی به دست بیاورد. به‌طوری‌که مخاطبان را برای خرید محصولات یا سرمایه‌گذاری بر تجارت تشویق کند. همچنین برندها روشی مؤثر برای شرکت‌ها جهت انتقال چشم‌انداز خود هستند. یک نام تجاری مشخص می‌کند که یک شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند.

برندسازی فرایند ایجاد هویت برند برای یک شرکت است. در این فرایند از ابزارهای مختلفی از جمله لوگو، شعار، طراحی بصری یا لحن صدا برای پشتیبانی از برند استفاده می‌شود. برندسازی فرایند تحقیق، توسعه و به‌کارگیری یک ویژگی متمایز در سازمان شما است. برندسازی باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند برند شما را با محصولات یا خدمات شما مرتبط کنند.

شرکت‌های قوی می‌دانند که نامشان بسیار فراتر از برچسب روی محصول است. نامشان می‌تواند مشتریان را ترغیب کند تا محصولات آنها را از میان مجموعه‌ای از گزینه‌ها انتخاب کنند. به‌عنوان‌مثال، برند کوکاکولا یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوها در سراسر جهان را دارد. حروف کلاسیک، آثار هنری پر جنب‌وجوش و فونت متمایز بیش از یک قرن توجه خریداران را به خود جلب کرده است.

اهمیت برند سازی (چرا برندسازی مهم است؟)

توجه داشته باشید که مهم‌ترین دارایی سازمان شما، نام تجاری شماست. برند به سازمان شما هویت می‌بخشد. از بازاریابی و تبلیغات شما حمایت می‌کند و باعث افتخار کارمندان شما می‌شود. کسب‌وکار شما را به‌یادماندنی می‌کند. مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از شما خرید کنند. سایر مزایای برندسازی عبارت‌اند از:

اهمیت برند سازی

شناخته‌شدن بیشتر و تحت‌تأثیر قراردادن مشتریان

یکی از واضح‌ترین دلایلی که کسب‌وکارها به برندسازی نیاز دارند، کمک به آنها برای شناخته‌شدن بیشتر است. اگر برندسازی قوی برای کسب‌وکار خود داشته باشید. مردم به طور طبیعی به آن توجه بیشتری نسبت به کسب‌وکار بدون برند دارند. تجارتی که برندسازی منسجمی ندارد، برای مدت طولانی در ذهن کسی باقی نمی‌ماند.

بااین‌حال، کسب‌وکار با عناصری مانند لوگوی متمایز، رنگ‌های جذاب و سایر عناصر بصری بسیار خاطره‌انگیزتر خواهد بود. ممکن است کسی فقط برای یک لحظه برند شما را ببیند. اگر به شکلی مثبت ظاهر شود. احتمال زیادی وجود دارد که آن را فراموش نکند. حتی اگر این شخص هنوز علاقه‌ای به استفاده از محصولات یا خدمات شما نداشته باشد. در نهایت، هنگام تصمیم‌گیری ممکن است محصولات یا خدمات شما را انتخاب کند.

ایجاد اعتماد

جلب اعتماد مخاطبان یکی از مهم‌ترین اهداف هر تجارتی است. به‌دست‌آوردن اعتماد مشتریان همیشه آسان نیست. کسب‌وکاری که عناصر کلیدی برندسازی را رعایت نکند، کار سخت‌تری برای جلب‌اعتماد مردم خواهد داشت. بدون برندسازی، چیزهای زیادی برای نشان‌دادن کسب‌وکارتان ندارید.

خدمات مشاوره تحول دیجیتال مجموعه سیتاپ جهت حل مشکلات شرکت ها و سازمان ها در رابطه با برندسازی و برندینگ می باشد.

اگر مجبور بودید بین کسب‌وکاری با نام تجاری واضح و حرفه‌ای و کسب‌وکاری گمنام یکی را انتخاب کنید. احتمالاً می‌دانید که به کدام یک بیشتر اعتماد دارید. نام تجاری به شما کمک می‌کند به مشتریان بالقوه نشان دهید که یک تجارت معتبر هستید. با برندسازی اصولی و مؤثر، مشتریان بالقوه متوجه خواهند شد که شما برای ایجاد نام تجاری خود تلاش کرده‌اید.

استفاده بهینه از تبلیغات

امروزه تبلیغات برای پیشرفت کسب‌وکار شما بسیار مهم است. برندسازی و تبلیغات دست‌به‌دست هم می‌دهند. اگر می‌خواهید تبلیغات بهتری برای کسب‌وکار خود داشته باشید. ابتدا باید یک برند معتبر ایجاد کنید. هدف شما از تبلیغ کسب‌وکار خود نشان دادن هویت و ارزش‌های تجارت شماست. زمانی که برند معتبری برای خود تشکیل نداده‌اید استفاده بهینه از تبلیغات برای شما چالش‌برانگیز می‌شود. اگر بدون نام تجاری مستحکم تبلیغات می‌کنید، فرصت‌های بسیار خوبی را برای ایجاد یک کمپین مؤثر از دست می‌دهید. گنجاندن نام تجاری در تبلیغات شما به افزایش شناخت برند شما کمک می‌کند.

ایجاد انگیزه برای کارمندان

برندسازی در داخل شرکت شما نیز ارزش ایجاد می‌کند. هدف مدیران این است که کارمندان خود را بخشی از موفقیت تجارت بدانند. شرکتی با برندسازی عالی کار آسان‌تری در این زمینه خواهد داشت. کارکنان شرکت‌های معتبر احساس می‌کنند با چیزی فراتر از یک شغل درگیر هستند. برندسازی علاوه بر اینکه به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند؛ تیم شما را باانگیزه نگه می‌دارد. اگر بتوانید کارمندان خود را با ایجاد حس وحدت از طریق برندسازی انگیزه دهید. در نهایت می‌توانید نتایج عالی را در سراسر جهان مشاهده کنید.

ایجاد مشتریان وفادار

شما فقط مشتریانی را که یکبار از کسب‌وکار شما خرید کنند را نمی‌خواهید. بلکه به دنبال مشتریان وفادار هستید. با برند سازی خوب، جنبه انسانی‌تری به برند خود بدهید. در این حال مشتریان شما می‌توانند بیشتر از شرکتی که کاملاً تجاری است، با آن ارتباط برقرار کنند. از بسیاری جهات، می‌توانید از طریق برندسازی احساسات مردم را جذب کنید. برندسازی به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. در نهایت می‌تواند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند.


چگونه یک برند بسازیم و اصلی‌ترین قوانین برندسازی کدام است؟

صاحبان مشاغل و بازاریابان معمولاً هنگام یادگیری نحوه ایجاد یک نام تجاری به دنبال فرمول‌های آزمایش شده و واقعی هستند. واقعیت این است که یک روش پذیرفته شده جهانی برای انجام آن وجود ندارد. شرکت‌های مختلف در صنایع متفاوت به روش‌های گوناگونی به دنبال ساخت یک برند هستند. اما بیشتر آنها از ساختار مشابهی پیروی می‌کنند. این یک رویکرد 5 مرحله‌ای است که امیدواریم با فکر کردن به برندسازی یا تغییر نام تجاری برای شما ارزشمند باشد.

برای موفقیت در تجارت خود علاوه بر برندسازی باید تکنیک‌های دیگری نیز رعایت نمایید. مجموعه سیتاپ با استفاده از متخصصان حاذق در زمینه کوچینگ سازمانی، تحول دیجیتال و نوروبیزینس به تجارت شما کمک می‌کند تا در سطح جهانی بدرخشید.

مرحله 1- کشف

اولین قدم در هر فرایند توسعه برند، جمع‌آوری اطلاعات لازم برای موقعیت‌یابی بهینه برند است. این امر مستلزم تعریف مشکل تجاری است که برندسازی به حل آن کمک می‌کند. اگر نام تجاری مشکل کسب‌وکار را حل نمی‌کند، احتمالاً نام تجاری برای تجارت فعلی شما ضروری یا ارزشمند نیست.

اکتشاف شامل ارزیابی مواد برند فعلی و ممیزی برند شما است. ممیزی به معنای شناسایی نقاط قوت و ضعف برند شماست. این یک گام مهم برای ساختن یک برند است. زیرا می‌خواهید از آنچه در حال حاضر کار می‌کند استفاده کنید. همچنین خلا و نقص را شناسایی کنید تا بتوان آن را اصلاح کرد.

مرحله 2- تعیین موقعیت

تعیین کردن مهم‌ترین مرحله کار دشواری است. همه مراحل در توسعه یک برند پیشرو در صنعت حیاتی هستند. اما موقعیت مکانی جایی است که شما یک مارک تجاری را ایجاد می‌کنید. فاز 2 در مورد کاوش، تعریف و تبلور موقعیت برند شما است. به‌طوری‌که نام تجاری شما در فضای خود منحصربه‌فرد باشد. این کار همان چیزی است که توسعه مراحل زیر را هدایت می‌کند. در این مرحله شما روی توسعه هدف و چشم‌انداز برند خود، ماتریس پیام، پلتفرم و معماری برند در میان سایر اجزای کلیدی کار خواهید کرد.

مرحله 3- خلاقیت

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مهم‌ترین عنصر برندسازی خلاقیت است. بااین‌حال، بدون فاز 1 و 2، کار خلاقانه تماما سبک و با محتوای کمی خواهد بود. کار خلاقانه عالی، همیشه با در نظر گرفتن موقعیت انجام می شود. یک لوگو برای برجسته کردن ایده یا هدف برند شما ساخته می‌شود. برند و لوگو خلاق پیامهایی را به مشتریان ارسال می‌کند تا نشان دهد برند شما با رقبا متفاوت است. مرحله 3 جایی است که فرآیند طراحی هویت برند از طریق بیان بصری و کلامی اتفاق می افتد. مواردی که در این مرحله مشخص می شوند عبارتند از:

  • هویت بصری: مشخص کردن تصاویر و گرافیک‌هایی که بیانگر یک برند هستند.
  • دستورالعمل‌های تصویری: دستورالعمل‌هایی که نحوه نمایش یک برند را مشخص می‌کند.
  • هویت کلامی: زبان برند شما باید متمایز و متمرکز باشد.
  • دستورالعمل‌های کلامی: دستورالعمل‌هایی که نحوه بیان یک برند از طریق دستور زبان و لحن را مشخص می‌کنند. این اغلب از طریق جملات «آنچه از طریق این برند می‌گوییم» و «آنچه نمی‌گوییم» بیان می‌شود.

این عبارات، هویت برند را به صورت استراتژیک ایجاد می‌کنند. هویت یک برند معتبر باید از نظر بصری و کلامی نسبت به رقبای خود متفاوت و متمایز باشد.

مرحله 4- فعال سازی

در مرحله 4، زمان فعال کردن نام تجاری خود فرا رسیده است. به نمایش گذاشتن برندی که مشتریان شما می بینند و با آنها تعامل خواهند داشت. اولین گام از مرحله 4، توسعه طرح راه اندازی برند است. نحوه نمایش برند یک گام بسیار مهم است. معرفی یک نام تجاری یا انتقال به یک برند جدید باید به صورت استراتژیک انجام شود. استفاده از استراتزیک باعث می شود تا برند جدید با مشتریان شما راحت تر ارتباط برقرار کند. نام تجاری در نقاط تماس با اولویت بالا مانند وب سایت، بازاریابی و رسانه های اجتماعی پیاده سازی می شود.

مرحله 5 – مدیریت

یک برند ثابت نیست. برای حفظ برداشت مطلوبی که می‌خواهید مشتریان از شما داشته باشند. باید دائماً برند را در طول زمان ارزیابی، تقویت و مدیریت کنید. برای مدیریت درست باید درباره نحوه تأثیر حضور رقبای جدید بر موقعیت تجاری خود تحقیق کنید. همچنین درباره بازارهای هدف که تمایلات، خواسته‌ها، نیازها و درک برند شما را تغییر می‌دهد اطلاعات جامعی به دست آورید.

این 5 مرحله برای ساختن یک برند ضروری است. برندسازی خوب در مورد اعتماد کردن به فرآیند است. این فرآیند به زمان، تلاش و ثبات نیاز دارد.

نحوه برند سازی مؤثر

نحوه برند سازی مؤثر و پویا با سیتاپ

نام تجاری باارزش‌ترین دارایی یک شرکت بدون توجه به جایگاه، مخاطبان هدف و سن است. برند یک هویت منحصربه‌فرد کسب‌وکار است که آن را قابل‌تشخیص و به‌یادماندنی می‌کند. برند سازی در بازار بیش از حد اشباع شده و بی‌ثباتی اقتصادی امروزی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. در این مطلب سعی کردیم اهمیت برندسازی و مراحل و قوانین ساخت برند را به زبانی ساده برای شما عزیزان بیان کنیم.

در زمینه برندسازی اصولی و استراتژیک حتماً از متخصصان با تجربه و متبحر کمک بگیرید. مجموعه سیتاپ در زمینه برندسازی به شرکت و تجارت‌های شما می‌تواند کمک چشمگیری کند. هدف این مجموعه ارائه مشاوره و همراهی کسب‌وکارها در بازار متلاطم ایران است. برای هرگونه مشاوره تخصصی در زمینه تجارت می‌توانید در ساعات اداری با شماره‌های 44023844-021 و 09387030740 تماس بگیرید.


سؤالات متداول در مورد برندسازی

تفاوت برندسازی با بازاریابی چیست؟

به زبان ساده، برندسازی هویت یک شرکت است و بازاریابی شامل تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی است که این دیدگاه را منتقل می‌کند. حقیقت این است که هر دوی آنها برای یک کسب‌وکار موفق ضروری هستند و باید برای رشد یک کسب‌وکار هماهنگ عمل کنند.

آیا برندسازی با برندینگ متفاوت است؟

این دو مفهوم از نظر اجرایی و علمی با هم متفاوت هستند. برندسازی با تمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی از برند انجام می‌گیرد درحالی‌که برندینگ مجموعه عملیات ساخت برند است.

مهم‌ترین مزایای برندسازی برای تجارت چیست؟

هویت بخشیدن و افزایش ارزش کسب‌وکار، تمایز با رقبا، جذب مشتریان جدید، توسعه موفق کسب‌وکار و وفادار کردن مشتریان فعلی از جمله مهم‌ترین مزایای برندسازی هستند.

مجموعه سیتاپ به مدیران، شرکتها و سازمان ها کمک می‌کند تا مهارت‌ها، استراتژی ها و تکنیک‌های مورد نیاز برای ارتقا سطح کیفی و سازمانی را فرا بگیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بخش تماس با ما سیتاپ مراجعه نمائید یا با شماره 02144023844 تماس بگیرید. از طریق شماره 09387030740 نیز می‌توانید جهت ارتباط تلگرامی استفاده کنید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات
پیمایش به بالا