چگونه هزینه تبلیغات خود را کاهش دهیم؟ میدانیم که تبلیغات یکی از مهمترین بخشها در امر بازاریابی است و کاهش هزینهی تبلیغات نیز یکی از بزرگترین دغدغههایی است که میتواند ذهن هر صاحب کسب و کاری را به خود مشغول کند.
تحولات دیجیتال و علوم نوین تاثیرات بسزایی در کاهش هزینههای گزاف تبلیغات و افزایش میزان بهرهوری آنها دارد. در این مقاله از سری مقالات سیتاپ قصد داریم برخی از راهحلهای موجود برای کاهش هزینههای تبلیغات، افزایش نرخ بازگشت سرمایهی تبلیغات و افزایش بهرهوری از تبلیغات را بررسی کنیم.
جمع بندی تبلیغات یکی از مهمترین تکنیکهای بازاریابی است که با آگاهی از برند میتواند شرایطی را فراهم آورد که خدمت یا محصول مد نظر فروش بیشتری را تجربه کند. برای کاهش هزینه های تبلیغات، روشهای زیادی وجود دارد؛ در این مقاله سعی کردیم اکثر روشهای رایجی را که برای نحوهی افزایش نرخ ROI استفاده میشود، بررسی کنیم.
نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات(ROI) چیست؟
درابتدا لازم میدانیم مفهوم نرخ بازگشت سرمایه را بایکدیگر بررسی کنیم. ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، روشی است برای اندازه گیری بازگشت سرمایه از مبلغی که یک شرکت برای فرایند بازاریابی خرج می کند. میتوان از آن برای ارزیابی بازگشت یک برنامهی بازاریابی خاص مثل انواع مختلف تبلیعات اعم از (تیزرهای تبلیغاتی، تبلیغات دیجیتال، تبلیغات میدانی و …) یا ترکیب کلی فرآیندهای بازاریابی شرکت استفاده کرد. با استفاده از این شاخص میتوان به راحتی استراتژی های بعدی بازاریابی یا تبلیغات را بهینهتر و بهترین استراتژی را انتخاب کرد. هرچه نرخ بازگشت سرمایه در پروژههای تبلیغاتی بیشتر باشد، میتوان ادعا کرد که آن استراتژی تبلیغاتی بهینهتر است.آنالیز دائمی پلنهای تبلیغاتی
تبلیغات بخش مهمی از هر کسب و کاری است. تحلیل و به روز رسانی پلنهای تبلیغاتی، روشی است که با استفاده از آن میتوانیم کسبوکارها، محصولات و خدمات خودمان را به مشتریان بالقوه تبدیل کنیم. همچنین میتواند ابزار قدرتمندی برای افزایش فروش باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تبلیغات و به خصوص تبلیغات دیجیتال؟ هزینههایی را نیز شامل میشود که کسب و کارها باید مطمئن باشند بیشترین بهره را ازهزینههای اختصاصیافته به برنامههای تبلیغاتی خود میبرند. تحلیل تبلیغات یکی از بهترین راهها برای به حداکثر رساندن تبلیغات شماست. با استفاده از تجزیه و تحلیل تبلیغات، میتوانید تشخیص دهید که چه چیزی درست کار میکند و چه چیزی ناکارآمد است، و بر اساس آن تغییرات لازم را ایجاد کنید. که خود این امر موجب کاهش هزینهها و ایجاد بهره وری بیشتر میشود. برای انجام بهتر این آنالیزها می توانید از تیم کارشناسان حرفه ای سیتاپ که خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ ، ارائه میدهند استفاده کرده تا علاوه بر هزینه کمتر، نتیجه بهتری بگیرید.تحلیل برنامههای تبلیغاتی
برای مرور و تحلیل برنامههای تبلیغاتی باید بتوانیم مراحل زیر را در دستور کار خود قرار دهیم:- مخاطبان هدف را شناسایی و مورد آنالیزقرار دهید.
- بررسی کنید که چه مدلی از تبلیغات میتواند شما یا مخاطبان را جذب کند.
- از نظر طراحی و گرافیکی موضوع را مورد تحلیل مجدد قرار دهید و بازخوردها را در اولویت قرار دهید. باید سعی کنید با سادهسازی مفهوم مورد نظر، آن را برای همگان، قابل درکتر و شفافتر کنید.
- زبان و لحن مورد استفاده در تبلیغات را فهم کنید و آن را اصولیتر نگارش کنید.
- ابزارهای مدرن را شناسایی و بر اساس مدل نیازمندی از آنها استفاده کنید.
- احساساتی که تبلیغ مورد نظر شما سعی در برانگیختن آن را دارد، بیشتر لمس کنید.
استفاده از علوم اعصاب برای افزایش میزان بهرهوری در تبلیغات
با استفاده از تکنیکهای مرتبط با علوم اعصاب میتوان میزان بهرهوری در تبلیغات را به طرز شگفتآوری افزایش داده و نرخ بازگشت سرمایهی تبلیغات را افزایش داد. در این روش، با استفاده از تکنولوژیهای نوین، واکنش مغز افراد را به تیزرهای مختلف تبلیغاتی اندازه گرفته و سپس استراتژیهای تبلیغاتی با بهرهوری بالاتر تنظیم میگردد. مانند:اندازهگیری نقاط پربازدید تیزر یا بروشورتبلیغاتی برای تبیین نکات مهم تبلیغاتی، استفاده از رنگها و تصاویر تحریک کنندهی مغز مخاطب، ایجاد لحظاتی که بیشترین حس تاثیر را درمخاطبان ایجاد کند.(درتیزرهای تبلیغاتی)تاثیر انتخاب دقیق جامعهی مخاطبان در بهرهوری تبلیغات
برای یافتن و بازنگری در جامعهی هدف، مهمترین عاملی که باید به آن توجه کنیم، اهمیت مخاطبان و ارزشگذاری آنها به لحاظ فرهنگی است. برای این کار میتوانیم سوالاتی نظیر سوالات زیر را مطرح کنیم: تبلیغات مورد نظر می خواهد در مورد افراد جامعهی هدف و ارزشهای آن چه بگوید؟ چه پیامهای اساسی ممکن است برای مخاطبان ارسال کند؟ با در نظر گرفتن این عوامل، میتوانید درک بهتری از هدف کلی تبلیغ و اینکه چگونه ممکن است بر بینندگان تأثیر بگذارد، به دست آورید.استفاده از محتوای ویدیویی و صوتی خلاقانه درتبلیغات
سالها پیش، بازاریابها ساعتهای بیشماری را صرف تبلیغات رادیویی میکردند. از زمان فوران اینترنت، به نظر میآید صدا که بخش مهمی ازمحل اثرپذیری مخاطبان از لحاظ عصبی است، از بین رفته و بسیاری از تکنیکهای بازاریابی مدرن، به صدا نیاز ندارند. اما تجربههای مشاورهای و اجرایی جدید مجموعه سیتاپ در سازمانهای مختلف، این را به طور کامل تایید نمیکند. زیرا ما میتوانیم با ایجاد خلاقیت در نحوهی ارائه و مورد هدف قرار دادن مخاطبان در جای درست خودشان با آنها ارتباط قوی ایجاد کنیم. یک نمونهی خلاقیت در استفاده از صدا این خواهد بود که به جای تمرکز بر تجربیات بصری، از صدا استفاده کنیم و مخاطبانی که در سفرهای طولانی، انجام کارهای خانه و لذت بردن از سایر تجربیات بدون صفحه نمایش، صداها را میشنوند، هدف گذاری کنیم. به طور کل مردم وقتی در حال حرکت هستند، بیشتر به پادکست گوش میدهند و اینجاست که ما میتوانیم با تکنیکهای بهرمندی از صدا در تبلیغات، موجی از این مخاطبان را همراه خود کنیم. تبلیغات ویدیویی را هم میتوان نقطهی طلایی در بازاریابی به شمار آورد که در دنیای دیجیتال به خیلی از دریچههای مهم بازاریابی ورود کرده است. خلاقیت در این عرصه محدودیتی ندارد که حتی شامل بازاریابی ایمیلی، رسانههای اجتماعی و صفحات ورود به سایت نیز میشود و مطالعات نشان داده که قرار دادن یک محتوای ویدیویی هر چند کوتاه در این بخشها، بازدهی تبلیغات را به شکل قابل توجهی افزایش میدهد. پیشنهاد میکنیم مقاله: سفر مشتری چیست؟ را نیز حتما مطالعه کنید.استفاده از زمان بندی مناسب برای ارائهی تبلیغات موثرتر
قبل از دیجیتالی شدن، زمان بندی تبلیغات به گونهای بود که نمیتوانستیم مخاطبان را در لحظهای مورد هدف قرار دهیم که بیشترین تأثیر را بر تصمیمات خرید آنها بگذارد. اما امروز با کمک ابزارهای دیجیتالی، میتوان با این عامل، زمانبندی مخاطبان را حدس زد. در واقع مصرف کنندگان در روزهای خاصی از هفته و در ساعات خاصی از روز تمایل بیشتری به تصمیم گیری برای خرید دارند. ارسال پیامهای خود به فضای مجازی بدون رعایت عادات خاص مخاطبان، راهی مطمئن برای از دست دادن فرصتهای فراوان برای دیده شدن است. از سوی دیگر، استفاده از ابزارهایی که با مصرف کنندگان در زمانی که به احتمال زیاد توجه میکنند صحبت میکنند، به شما این امکان را میدهد که ROI را بهینه کنید و آگاهی از برند را افزایش دهید.اهمیت بیشتر به مشتریان سابق
شما می توانید کارآمدترین تجربیات را درکسب و کار خود داشته باشید، اما اگر مشتریان شما احساس نکنند که به آنها اهمیت میدهید و مشتریان سابق نیز میزان توجه شما به وفادار بودن خود را درک نکنند، وفادار نخواهند ماند. برخی از کارهایی که می توانید برای ایجاد حس اهمیت بیشتر به مشتریان قدیمی انجام دهید در اینجا مطرح میشود:- با آنها به صورت مداوم در تماس باشید تا بررسی کنید که چه کارهایی را مشخصاً به خاطر آنها انجام خواهید داد.
- برای آنها یک یادداشت تشکر ترجیحاً دستنویس یا حداقل آنلاین بنویسید که شما مشتری فوق العادهای هستید و حواسمان به دغدغهها و نیازهای شما هست.
- با آنها در مورد اهداف و چالشهای جدیدی که پیشبینی میکنند، صحبت کنید.
- ایدههای جدید را با آنها به اشتراک بگذارید و از آنها نظرات اجرایی بخواهید. نه همان ایدههای قدیمی که همیشه آوردهاید (و آنها همیشه خریدهاند) بلکه موارد متفاوتی که به آنها نشان میدهد به رضایت آنها فکر میکنید.
- یادداشتها و افکار خود را به اشتراک بگذارید، زیرا این کار شما را به عنوان منبعی قابل اعتماد و قابل اتکا برای آنها تبدیل میکند.
- این نکته را هم فراموش نکنید که هر تخفیف یا آفر در طول یک پروژه یا پروژههای آینده را با مشتریان قدیمی خود به اشتراک بگذارید و این موارد را برای آنها شخصیسازی کنید.
جمع بندی تبلیغات یکی از مهمترین تکنیکهای بازاریابی است که با آگاهی از برند میتواند شرایطی را فراهم آورد که خدمت یا محصول مد نظر فروش بیشتری را تجربه کند. برای کاهش هزینه های تبلیغات، روشهای زیادی وجود دارد؛ در این مقاله سعی کردیم اکثر روشهای رایجی را که برای نحوهی افزایش نرخ ROI استفاده میشود، بررسی کنیم.
مجموعه سیتاپ با دانش و مهارت متخصصان و کارشناسان مجموعه برای کمک به شرکتها و افراد حقیقی و حقوقی در زمنیه های مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بخش تماس با سیتاپ مراجعه نمائید یا با شماره 02144023844 تماس بگیرید. از طریق شماره 09387030740 نیز میتوانید جهت ارتباط تلگرامی استفاده کنید.