انواع بازاریابی و روش های گسترش کسب وکار: انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی را به عنوان “فعالیت، مجموعهای از موسسات و فرآیندهایی برای ایجاد، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتریان، شرکا و جامعه به طور کلی دارای ارزش هستند” توصیف میکند. از آنجایی که این تعریف بسیار گسترده است، با گسترش فناوری، فضای زیادی برای رشد دنیای بازاریابی فراهم شده است. همانطور که نیازهای ما تغییر میکند و توسعه مییابد، استراتژیهای بازاریابی موجود که شرکتها استفاده میکنند نیز تغییر میکند.
انواع مختلفی از استراتژیها وجود دارد که تیمهای بازاریابی از آنها برای انتقال مزایای محصول یا خدمات خود به مردم استفاده میکنند. اما بهترین استراتژی کدام است؟ در این مقاله، فهرستی از انواع مختلف استراتژی بازاریابی کسب و کار را که مبتنی بر یکی از زیرشاخههای تخصصی مجموعه سیتاپ نوشته شده، مطالعه کنید تا با توجه به نوع کسب و کارتان از هریک از آنها استفاده نمایید.
انوع مختلف بازاریابی را بشناسید
بازاریابی از دهه 1800 وجود داشته است و تکنیکهای بازاریابی مختلفی وجود دارد که یک شرکت میتواند از آنها استفاده کند. موثرترین استراتژیهای بازاریابی آنهایی هستند که بر اساس تحقیقات بازاریابی دقیق و درک مخاطب، و منابع، طراحی شدهاند. در اینجا چند نمونه از تاکتیکهای رایج بازاریابی آورده شده است:بازاریابی B2C
بازاریابی B2C مخفف “کسب و کار برای مصرف کننده” است. این بدان معناست که مخاطب هدف، مصرف کننده مستقیم محصول یا خدمات است. بسته به نوع محصول، چرخه فروش برای یک محصول B2C میتواند بسیار کوتاه باشد و فرآیند تصمیم گیری که مصرف کنندگان طی میکنند، چندان درگیر نیست. اکثر تبلیغاتی که مردم میبینند انواع بازاریابی B2C هستند. به عنوان مثال، استراتژیهای بازاریابی B2C عبارتند از:- یک تبلیغ تلویزیونی برای یک آب نبات
- تبلیغات اینستاگرام برای فروشگاه پوشاک
- کوپنهای پست مستقیم برای یک فروشگاه
بازاریابی B2B
بازاریابی B2B مخفف «تجارت به تجارت» است. این بدان معناست که مخاطب هدف شرکت، شرکت دیگری است. بازاریابی B2B معمولاً به چرخه خرید بسیار طولانیتری نیاز دارد و از نظر آنچه مشتریان میخواهند و نیاز دارند، بسیار استراتژیک است. مخاطب خریدهای B2B اغلب قصد خرید بسیار بالایی نیز دارند. این بدان معناست که مخاطبان هدف قبل از خرید محصول نهایی تحقیقات زیادی انجام خواهند داد. بسیاری از استراتژی های B2B اغلب به صورت دیجیتالی اجرا میشوند. در حالی که مواردی وجود دارد که در آن بازاریابی B2B راه خود را به سمت پلتفرمهای سنتیتر باز میکند، اما استراتژیهای B2B در کانالهای دیجیتالی زنده میشوند..نکته* سیتاپ یکی از حرفهای ترین شرکتها و سازمانها در زمینه ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و مشاوره سیستم سازی فروش می باشد
نمونههایی از بازاریابی B2B عبارتند از:- بازاریابی رویداد در نمایشگاههای تجاری
- استراتژیهای بازاریابی درونگرا
- کمپینهای بازاریابی مبتنی بر حساب
بازاریابی برون مرزی
هنگامی که یک استراتژی بازاریابی به عنوان “برونگرا” نامیده میشود، بر نحوه ارسال پیام متمرکز است. بازاریابی برون گرا زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت پیام خود را با مخاطبان به اشتراک میگذارد. تبلیغات بیلبوردی نمونه خوبی از بازاریابی برون گراست. در مورد بیلبوردها، شرکت تلاش میکند اطلاعات خاصی را با افرادی که در حال رانندگی هستند در کوتاهترین زمان ممکن به اشتراک بگذارد.بازاریابی شخصی
بازاریابی شخصی استراتژیای است که در آن شرکت از دادههای تاریخی برای ایجاد یک تجربه شخصی برای شما استفاده میکند. این میتواند شامل ایمیل مستقیمی باشد که از نام شما در مواد بازاریابی یا فروشگاههای مواد غذایی استفاده میکند که به شما کوپنهایی برای کالاهایی که مرتباً میخرید، ارائه شود.پست مستقیم
پست مستقیم زمانی است که شرکتها تبلیغات را به یک آدرس خاص ارسال میکنند. این به مشاغل اجازه میدهد تا یک منطقه خاص را هدف قرار دهند. یک مثال خوب از بازاریابی پستی مستقیم، تبلیغات هفتگی فروشگاه مواد غذایی است.بازاریابی شریک
استراتژی بازاریابی شریک، مستلزم همکاری دو شرکت برای ایجاد یک پیام منسجم است. یک مثال رایج در این مورد، شرکتی است که از چیزی در شرکت دیگری حمایت مالی میکند. به عنوان مثال، یک کافه ممکن است WiFi رایگان توسط Google ارائه دهد.بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی مقتضی زمانی است که یک شرکت از طریق تماس تلفنی با افراد ارتباط برقرار میکند. این هنوز یک تاکتیک رایج است، اما از آنجایی که تلفنهای همراه و شناسه تماس گیرنده به یک هنجار تبدیل شدهاند، موفقیت این استراتژی بازاریابی، کاهش یافته است.بازاریابی روابط عمومی (PR)
بازاریابی روابط عمومی نوعی استراتژی است که در آن با یک منبع خبری همکاری میکنید تا سر و صدای بیشتری در اطراف کسب و کار خود ایجاد کنید. بازاریابی روابط عمومی معمولاً زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که یک شرکت، محصول جدیدی را عرضه میکند، تغییر عمدای در رهبری دارد یا اعلام میکند که توسعه مییابد. بازاریابی روابط عمومی ممکن است مستقیماً یک محصول را تبلیغ نکند، اما راه خوبی برای افزایش آگاهی از برند برای تجارت شماست. به ویژه در بازاریابی B2B، زیرا برخی از خریداران تجاری بر اساس درک خود از موقعیت شرکت شما در چشم انداز رقابتی تصمیم میگیرند.بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان یک استراتژی بازاریابی است که بر مشتریان فعلی که کسب و کار شما را به مشتریان جدید ارجاع میدهند، متکی است. این یک استراتژی سخت برای کنترل است، زیرا به مشتریان شما بستگی دارد که این کار را انجام دهند. یک راه متداول برای تشویق مشتریان به معرفی دوستان، ارائه نوعی انگیزه، مانند تخفیف یا جایزه برای معرفی کسب و کار است. این روش معمولاً در مشاغل کوچک که مبتنی بر مشتری هستند، مانند سالنهای زیبایی یا سالنهای ورزشی بهتر جواب میدهد. این روش همچنین در مورد خدمات مبتنی بر اشتراک مانند خدمات تحویل نیز بیشتر اتفاق میافتد. در سادهترین حالت ممکن یعنی اگر دوستی را معرفی کنید، هم شما و هم یکی از دوستتان ممکن است از نوعی تخفیف برخوردار شوید.بازاریابی مخفیانه
بازاریابی مخفیانه، عمل بازاریابی یک کالا یا خدمت برای کسی است، بدون اینکه آنها متوجه شوند که برای آنها بازاریابی شده است. یک مثال خوب در این مورد، قرار دادن محصول در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی است. ممکن است متوجه شوید که شخصیتهای خاصی در نمایش فقط از نوع خاصی از رایانه استفاده میکنند یا فقط با نوع خاصی از ماشین رانندگی میکنند. این به این دلیل است که افراد برای معرفی خود از برندهای معتبر استفاده میکنند تا در کنار برند دیده شوند.بازاریابی برند
بازاریابی برند نوعی بازاریابی بلند مدت است که در آن هدف، شناخته شدن و ایجاد شهرت خوب است. بازاریابی برند، جنبههای مختلفی را در بر میگیرد، از برندسازی بصری گرفته تا لحن و صدا. برای اندازه گیری اثربخشی استراتژیهای بازاریابی برند، شرکتها آگاهی از برند خود را دنبال میکنند. این روش، معیار میزان آشنایی افراد عادی با برند شما را اندازه گیری میکند.بازاریابی درونگرا
بازاریابی ورودی یک استراتژی است که برای آوردن مشتریان بالقوه به شما به جای به اشتراک گذاشتن پیام استفاده میشود. این یک استراتژی بلند مدت است که شامل انواع مختلفی از تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال برای تشویق مشتری بالقوه برای حرکت بیشتر در قیف بازاریابی است. بازاریابی ورودی از استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا و بازاریابی ایمیلی برای آموزش و تشویق مشتریان بالقوه برای تعامل بیشتر با یک برند یا تجارت استفاده میکند.بازاریابی موتورهای جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو، استراتژی استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل است. بازاریابی موتورهای جستجو میتواند شامل تبلیغات پولی مانند تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) و پستهای پیشنهادی باشد. همچنین میتواند شامل استراتژیهای سئوی ارگانیک، مانند ایجاد محتوای بهینهشده به امید رتبهبندی بالا در گوگل باشد.بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا شامل ایجاد محتوا، مانند مقالات، کتابهای الکترونیکی یا وبینارها، برای تشویق مشتریان بالقوه به تعامل بیشتر با برند شماست. هدف بازاریابی محتوا این است که مشتریان بالقوه، اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل را به اشتراک بگذارند تا شرکت بتواند به روشهای مختلف، فرآیند بازاریابی را با آنها ادامه دهد.بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته، نوعی استراتژی است که در آن یک شرکت برای فروشهایی که از طریق ارجاعات وب سایت آنها ایجاد میشود، به یک وب سایت خارجی کمیسیون مپردازد. این معمولاً در ترکیب با استراتژیهای بازاریابی تأثیرگذار برای هدف قرار دادن جمعیتی بسیار متمرکز از مصرف کنندگان استفاده میشود. این مقاله را نیز بخوانید: وظایف یک مدیر خوب چیست؟بازاریابی رسانه های اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی، از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به عنوان یک کانال کلیدی برای به اشتراک گذاری پیامهای شما استفاده میکند. بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند تبلیغات پولی، محتوای ارگانیک یا محتوای تولید شده توسط کاربر باشد. بازاریابی رسانههای اجتماعی معمولاً توسط مشاغل تجارت الکترونیک استفاده میشود. گاهی بازاریابی رسانههای اجتماعی میتواند ویروسی شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک خاموشی در طول Super Bowl XLVII رخ داد، Oreo توانست از قطع برق استفاده کند و یک جوک بسیار به موقع و مرتبط در توییتر منتشر کرد. این توییت باعث سر و صدای زیادی برای برند Oreo شد. این نمونهای از بازاریابی ویروسی است.بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی هم نوعی استراتژی است که در آن شما از طریق ایمیل به مشتریان بالقوه، پیامهای بازاریابی ارسال میکنید. البته این روش در هر دو استراتژی بازاریابی B2B و B2C استفاده میشود و یکی از موثرترین راهها برای اطمینان از رسیدن به بازار هدف است. یکی از مزایای عمده بازاریابی ایمیلی این است که به راحتی میتوان نوعی تقسیم بندی را در پیام های بازاریابی خود پیاده سازی کرد. اگر میخواهید آزمایش کنید که کدام مخاطب به پیامهای خاصی پاسخ میدهد، این یک استراتژی بازاریابی خوب برای استفاده است.بازاریابی موبایلی
بازاریابی موبایلی شامل ارسال پیام های بازاریابی از طریق اعلانهای فشاری یا پیام های متنی است. از این تاکتیک میتوان برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده کرد، مانند تشویق باز شدن اپلیکیشنها برای افزایش کاربران فعال روزانه یا اشتراک گذاری کوپنها با تخفیف، مانند ایمیل. نقطه ضعف این شکل از بازاریابی این است که شما به شماره تلفن مشتریان نیاز دارید و دریافت این اطلاعات از آدرسهای ایمیل سخت تر است.بازاریابی تجربی
بازاریابی تجربی یک تلاش بازاریابی است که در آن شما نوعی رویداد تجربی را در تلاش برای تبلیغ محصول یا خدمات خود برگزار میکنید. این یک تاکتیک رایج است که برای بازاریابی نمایشهای تلویزیونی یا فیلمها برای ایجاد یک تجربه همه جانبه برای افراد استفاده میشود. رویدادهای پاپ آپ نمونه خوبی از بازاریابی تجربی هستند. این روش، امکان مشارکت محدود را فراهم میکند، بنابراین احساس فوریت و انحصار در خود رویداد وجود دارد.بازاریابی تعاملی
بازاریابی تعاملی یک استراتژی بازاریابی است که شامل نوعی مولفه تعاملی در طول یک رویداد یا تعامل چهره به چهره است. یکی از تکنیکهای رایج این است که نوعی بازی انجام دهید، مانند چرخاندن چرخ رولت یا پلینکو، برای برنده شدن در یک جایزه. این در نمایشگاه های تجاری و سایر رویدادهای حضوری رایج است.پرسش های پرتکرار در زمینه انواع بازاریابی
انواع اصلی بازاریابی چیست؟
چندین استراتژی بازاریابی شامل بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، هدف گذاری مجدد، بازاریابی تأثیرگذار، بازاریابی پایگاه داده، بازاریابی رویداد و بازاریابی محصول، انواع اصلی بازاریابی هستند.سه نوع اصلی بازاریابی چیست؟
به طور خلاصه، سه نوع برنامه بازاریابی وجود دارد: طرحهای بازاریابی سنتی، دیجیتال و رسانههای اجتماعی. هر طرح بر روی کانالها و استراتژی های مختلف برای دستیابی به مشتریان تمرکز دارد.محبوب ترین نوع بازاریابی چیست؟
همچنین یکی از رایج ترین انواع بازاریابی دیجیتال است. تقریباً هر برند، چه B2B و چه B2C، در یک یا چند پلتفرم اجتماعی حضور دارد. استراتژیهای پولی و ارگانیک وجود دارند، چون اکثر سایتهای رسانههای اجتماعی دارای پلتفرم تبلیغاتی PPC هستند.مجموعه سیتاپ با دانش و مهارت متخصصان و کارشناسان مجموعه برای کمک به شرکتها و افراد حقیقی و حقوقی در زمنیه های مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بخش تماس با سیتاپ مراجعه نمائید یا با شماره 02144023844 تماس بگیرید. از طریق شماره 09387030740 نیز میتوانید جهت ارتباط تلگرامی استفاده کنید.
منبع https://www.risely.me/responsibilities-of-a-manager-7-secrets-to-success/ منبع: https://www.deskera.com/blog/types-of-marketing/