کسب و کار کوچک تولیدی چیست؟ راهاندازی و مدیریت کسب و کار کوچک تولیدی و نحوه برقراری ارتباط با مشتری، چموخم خودش را دارد و در فضای رقابتی امروز، هرچه در این باره بیشتر بدانید، میتوانید شروعی پرقدرتتر داشته باشید و مسیری درخشانتر را برای کسب و کارتان رقم بزنید! چه کارآفرینی باتجربه باشید، چه تازه به فکر راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی افتاده باشید، در صنعت تولید جایی برای شما وجود دارد! کافی است مسیر ایدهپردازی، راهاندازی کسب و کار و مدیریتش را بشناسید! پس از آن، بیزینسی سودآور خواهید داشت که میتوانید همۀ خلاقیت و عشقتان را در آن پیاده کنید و آیندهای باب میلتان را برای خود بسازید.
آیا تا به حال به این مسئله فکر کردهاید که چگونه میتوانید علاقمندیهایتان را در قالب یک کسب و کار کوچک تولیدی سودآور پیادهسازی کنید؟ با ایجاد امکان راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی و رشد روزافزونشان در سراسر جهان، فرصتهای بیشماری برای تولید محصولاتی به وجود آمده است که نیازهای مصرفکنندگان را برآورده میسازند و علاوهبر آن، بستر بروز خلاقیت و پرداختن به علاقمندیها را برای تولیدکنندگان فراهم میآورند. تنوع محصولات کارگاه های تولیدی زود بازده کوچک بسیار زیاد است؛ از محصولات انواع محصولات ارگانیک گرفته تا انواع زیورآلات و حتی لوازم منزل!
اما اصلا کسب و کار کوچک تولیدی چیست؟
چگونه میتوانیم یک تولیدی کوچک پرسود داشته باشیم؟ بهترین ایده های کسب و کار تولیدی کوچک کدام است؟ در ادامه این مقاله از سیتاپ،”سکوی ارتقای کسبوکارها”، به همه ابهامهای ذهنیتان در مورد شروع و هدایت کسب و کار کوچک تولیدی پاسخ خواهیم داد و ایدههای متنوعی را نیز برای راهاندازی کسب و کار تولیدی کوچک و پردرآمد برایتان خواهیم گفت. با سیتاپ همیشه همراه، همراه باشید!
شما میتوانید برای اطلاع از خدمات سیتاپ در حوزه سرمایه گذاری و دریافت مشاوره سرمایه گذاری بر روی لینک مربوطه کلیک کنید و وارد صفحه شوید.
کسب و کارهای کوچک تولیدی چیست؟
پیش از هر چیزی، باید بدانیم اصلا منظور از کسب و کار کوچک تولیدی چیست! کسب و کارهای کوچک تولیدی، شرکتهایی هستند که کالاها را در مقیاس نسبتا کوچک تولید میکنند، تعداد کارکنانشان محدود و حجم تولیداتشان پایین است. بهعلاوه، کسب و کارهای کوچک تولیدی روی بازارهای مشخص و محصولات خاص متمرکز هستند.
وقتی از کسب و کارهای کوچک تولیدی صحبت میکنیم، ممکن است منظورمان یک کارگاه صنایع دستی باشد یا یک کارخانه کوچک تولیدی!
کسب و کار کوچک تولیدی چه ویژگیهایی دارد؟
این تعریفها بسیار کلی هستند و طبیعی است که هنوز مفهوم کسب و کارهای کوچک تولیدی را درک نکرده باشید. اما نگران نباشید! در ادامه، نگاهی دقیقتر و پرجزئیاتتر به ویژگیهای کسب و کار کوچک تولیدی و عملکرد آن خواهیم داشت.
-
اندازه و مقیاس کسب و کار کوچک تولیدی
کسب و کارهای کوچک تولیدی معمولا براساس تعداد کارکنان و درآمد سالانهشان دستهبندی میشوند. برای مثال، در ایالات متحده آمریکا، اداره کسب و کارهای کوچک (SBA) ، بیزینسهایی را در دسته کسب و کارهای کوچک قرار میدهد که تعداد کارکنانشان کمتر از 500 نفر باشد؛ اما تعداد بسیاری از کسب و کارهای تولیدی کوچک، تنها به چند نفر محدود میشود.
2. دامنه محصول کسب و کار کوچک تولیدی
کسب و کارهای کوچک تولیدی انواع متنوعی از محصولات را تولید میکنند، از صنایع دستی و پوشاک گرفته تا محصولات غذایی، مبلمان و حتی ماشینآلات تخصصی! تمرکز کسب و کار کوچک تولیدی اغلب بر کیفیت و منحصربهفرد بودن محصولاتشان است و نیازها و خواستههای خاص مصرفکنندگان را هدف قرار میدهند.
3. بازار محلی
کسب و کارهای کوچک تولیدی اغلب در بازارهای محلی یا منطقهای فعالیت میکنند. محدود شدن بازار هدف به آنها این امکان را میدهد تا نیازهای مشتریانشان را بهتر درک کنند، به روندهای بازار واکنش درستی نشان دهند و روابط بهتر و ماندگارتری را با جوامع مورد نظرشان برقرار سازند.
علاوهبر همۀ این موارد، کسب و کارهای کوچک تولیدی، مواد اولیه و نیروی کارشان را نیز در همان محدوده خودشان تامین میکنند تا از این طریق، هزینه حملونقل را کاهش دهند و از اقتصاد محلی نیز حمایت کنند.
-
نوآوری و شخصیسازی
ایجاد تغییر و تحول در کسب و کار کوچک تولیدی بسیار آسانتر و کمریسکتر از اجرای آن در شرکتهای بزرگتر است؛ از همین رو، میتوانند خلاقیتهای بسیاری در مدیریتشان به خرج دهند و خیلی زود، بسته به نیاز بازار، تغییراتی را درونشان به وجود آورند. بهعلاوه، در کسب و کار کوچک تولیدی، امکان شخصیسازی محصولات براساس نیاز و تقاضای مشتری وجود دارد؛ چیزی که تولیدکنندگان بزرگ به راحتی قادر به اجرای آن نیستند!
5. ایجاد فرصتهای شغلی
کسب و کارهای کوچک تولیدی نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند و فرصتهای شغلی متنوعی را در جوامع خود فراهم میآورند. این کسب و کارها اغلب بر استخدام استعدادهای محلی تمرکز دارند و بر همین اساس، به رفاه اقتصادی منطقه کمک میکنند.
6. اهمیت به محیط زیست در کسب و کار کوچک تولیدی
جالب است بدانید بسیاری از کسب و کارهای کوچک تولیدی، توجه ویژهای به محیط زیست دارند و این توجه را میتوان به وضوح در مواد اولیه و روشهای تولیدشان مشاهده کرد. این تعهد به محیط زیست برای آن دسته از کسانی که طرفدار و دوستدار محیط زیست هستند بسیار جذاب است و آنان را به سوی خرید و حتی وفادار ماندن به این برندها سوق میدهد.
7. چالشها و فرصتها
کسب و کارهای کوچک تولیدی با چالشهای متعددی از جمله دسترسی محدود به سرمایه و رقابت با شرکتهای بزرگتر مواجهاند، اما فرصتهای منحصربهفردی را نیز در اختیار دارند. توانایی اجرای سریع ایدههای خلاقانه، امکان ایجاد روابط قوی و نزدیک با مشتریان و امکان تغییر سریع با توجه به نیاز بازار و مشتریان، باعث پیشرفت چشمگیرشان شده است.
اهمیت کسب و کارهای کوچک تولیدی چیست؟
کسب و کارهای کوچک تولیدی از اجزای ضروری اقتصاد هر کشور و منطقه هستند و با تمرکز بر کیفیت، خلاقیت، شخصیسازی و همراهی با جامعه، در راستای پیشرفت اقتصاد گام برمیدارند. اما اهمیت کسب و کارهای کوچک تولیدی فقط به این موارد محدود نمیشود. در ادامه، در این باره مفصلتر برایتان گفتهایم.
1. اهمیت کسب و کار کوچک تولیدی در اقتصاد
کسب و کارهای کوچک تولیدی تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کلان میگذارند. این کسب و کارها از طریق تولید انواع کالا و ارائه انواع خدمات، ارزش ایجاد میکنند و علاوهبر آن، از اقتصادهای محلی و ملی نیز حمایت میکنند.
2. اهمیت کسب و کار کوچک تولیدی در ایجاد فرصتهای شغلی
تولیدکنندگان کوچک، نقش قابل توجهی در ایجاد اشتغال در جوامع مختلف دارند. همانطور که گفتیم، آنها اغلب ساکنان محلی را استخدام میکنند و فرصتهای شغلی پایدار برای آنها فراهم میسازند. بدین ترتیب، به کاهش نرخ بیکاری کمک میکنند و با افزایش درآمد قابل خرج و مصرف، جوامع محلی را تقویت میسازند.
-
اهمیت کسب و کار کوچک تولیدی از لحاظ نوآوری و کارآفرینی
کسب و کارهای کوچک تولیدی معمولا در خط مقدم نوآوری قرار دارند. آنها انعطافپذیرتر از شرکتهای بزرگتر هستند و به همین دلیل، خیلی سریعتر به تغییرات روند بازار و تقاضای مصرفکننده پاسخ میدهند.
-
اهمیت کسب و کار کوچک تولیدی از لحاظ تنوع محصولات
کسب و کارهای تولیدی کوچک اغلب محصولات تخصصی یا سفارشی تولید میکنند و توجه ویژهای به نیازهای مشتریانشان دارند. این تنوع نه تنها بازار را غنیتر میکند، بلکه امکان دسترسی سریع و آسان به انواع کالا را برای مصرفکنندگان فراهم میسازد.
5. اهمیت کسب و کار کوچک تولیدی در ایجاد تقویت زنجیرههای تامین
کسب و کارهای کوچک تولیدی برای ایجاد زنجیرههای قویتر و منعطفترِ تامین، یاریرساناند. آنها اغلب با سایر کسب و کارهای محلی همکاری دارند و شبکهای از تامینکنندگان و تولیدکنندگان را برای خودشان ایجاد میکنند.
کلام آخر اینکه کسب و کارهای کوچک تولیدی برای ثبات و رشد اقتصادی هر جامعه حیاتی هستند! سهم آنها در ایجاد اشتغال و نوآوری، نه تنها سودرسانی به جوامع محلی است، بلکه نقش بسیار مهمی نیز در ایجاد اقتصادی مقاوم و پویا دارند. در آیندۀ نه چندان دور، کسبوکارهای کوچک تولیدی سنگبنای صنعت تولید خواهند بود و آیندۀ تولید و مصرف را شکل خواهند داد.
معرفی 11 ایده کسب و کار کوچک تولیدی
انتخاب ایده کسب و کار تولیدی کوچک بخش بسیار مهمی از راهاندازی آن است. خوشبختانه تنوع ایده های کسب و کار تولیدی کوچک بسیار زیاد است و حتی با سرمایه کم نیز میتوانید تولیدی پرسود و پررونقی را برای خودتان راه بیاندازید. با در نظر گرفتن شرایط و سرمایه خودتان و بازار، میتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید و تولیدی کوچک و پردرآمدی را داشته باشید.
در ادامه، از بهترین ایدهها برای راهاندازی کسبوکار تولیدی کوچک برایتان گفتهایم. این ایدهها امتحانشان را پس دادهاند و سودآور و درآمدزا هستند.
1. تولید صابون و محصولات دستساز مراقبت پوست
صابون و محصولات دستساز مراقبت پوست از محبوبترین و بهترین ایده های کسب و کار با سرمایه کم و زیاد است. میزان تقاضای این محصولات بالا است و هزینه تولیدشان نیز نسبتا پایین است. علاقه مصرفکنندگان در جوامع مختلف به محصولات زیبایی طبیعی و فاقد مواد شیمیایی، همواره رو به افزایش است؛ زیرا میزان آگاهی از حساسیتهای پوستی و تأثیرات زیستمحیطیِ مواد تشکیلدهندۀ محصولات نیز همواره رو به افزایش است.
وقتی به سراغ تولید صابون و دیگر انواع محصولات مراقبت پوست میروید، امکان خلاقیت در فرمولاسیون محصول، بستهبندی و بازاریابی برایتان وجود دارد. میتوانید با تولید در حجم پایین شروع کنید و در محصولاتتان از روغنهای ضروری، گیاهان و افزودنیهای طبیعی بهره ببرید.
انواع صابونهای معطر، کرمهای مرطوبکننده و سرمهای ضد چین و چروک برای شروع بسیار خوب هستند. برای بازاریابی محصولاتتان نیز میتوانید به سراغ شبکههای اجتماعی و انواع پلتفرمهای آنلاین بروید. برای جلب رضایت و اعتماد مشتریان، میتوانید به آنان مشاوره دهید و محصولاتی مناسب نوع پوستشان به آنان عرضه کنید. در واقع، میتوانید محصولاتتان را برای مشتریانتان شخصیسازی کنید، همان امکانی که گفتیم برای کسب و کارهای کوچک تولیدی بهراحتی فراهم میشود و اگر به درستی از آن بهره بگیرید، میتوانید بازارتان را گسترش دهید و آن را تبدیل به پلهای برای موفقیتهای بیشتر کنید.
یادتان باشد که کلید موفقیت در این صنعت، حفظ کیفیت، استفاده از بستهبندی جذاب و برجستهسازی فواید مواد طبیعی است. کافی است سرمایهای برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات داشته باشید تا بتوانید کسب و کار کوچک تولیدی برای تولید صابون و محصولات دستساز مراقبت پوست را راهاندازی کنید.
2. تولید انواع نان و شیرینی
یکی دیگر از بهترین ایده های کسب و کار تولیدی کوچک تولید انواع نان، شیرینی، کیک و کلوچه است. میزان تقاضا برای این محصولات خوشمزه همیشه بالا است، چرا که مصرفکنندگان برای مصرف روزانه و مناسبتهای خاص به دنبال این محصولات هستند، البته از نوع تازه، باکیفیت و خوشطعمشان!
تولید انوع نان و شیرینی، نوعی سرمایهگذاری سودآور و پایدار برای کارآفرینان است. برای راهاندازی یک بیکری کوچک با سرمایه کم، کافی است تجهیزاتی مانند فر و میکسر داشته باشید و مواد اولیه را نیز فراهم کنید. اگر به فکر تولید محصولات خاص هستید، میتوانید به سراغ شیرینیهای بدون گلوتن بروید یا محصولاتی برای گیاهخواران و خامگیاهخواران تولید کنید. چنین اقداماتی باعث متمایز شدن شما از رقبایتان خواهد شد.
در راهاندازی این نوع از کسب و کار کوچک تولیدی، برندسازی و بستهبندی را جدی بگیرید! این موارد نیز باعث میشوند از رقبایتان متمایز شوید و در ذهن مخاطب بمانید! برای مارکتینگ و گسترش این کسب و کار کوچک تولیدی خود نیز میتوانید به سراغ شبکههای اجتماعی، فروشگاههای مواد غذایی و کافهها بروید.
از مواد اولیه تازه و باکیفیت بهره ببرید، همواره کیفیت محصولاتتان را حفظ کنید و تنوع محصولاتتان را به مرور زمان افزایش دهید تا در نهایت، مشتریان وفاداری را برای کسبوکارتان داشته باشید. رونق و پیشرفت یک بیکری در گروی همین موارد است!
3. تولید زیورآلات
تولید زیورآلات از ایدههای سودآور برای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی است؛ بهویژه برای افراد خلاقی که کار با فلزات، سنگهای زینتی و قیمتی را آموزش دیدهاند! زیورآلات دستساز و سفارشی از آن محصولاتی هستند که روزبهروز، میزان تقاضا برای تولیدشان در بازار بیشتر میشود.
بازار زیورآلات بسیار گسترده است و فرصتهای متعددی در آن وجود دارد، از ساخت قطعات ساده و مقرونبهصرفه گرفته تا طراحیهای جواهرات گرانقیمت! بسته به میزان سرمایه و نوع مهارتتان، میتوانید به سراغ تولید انواع زیورآلات بروید و حتی محصولات سفارشی برای مشتریانتان تولید کنید. امکان شخصیسازی زیورآلات، فرصت داشتن درآمد بیشتر را برایتان فراهم میسازد.
اگر در راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی به سراغ تولید زیورآلات میروید، حتما روی برندسازی، هویت برند و بازاریابی تمرکز ویژه داشته باشید. از طریق شبکههای اجتماعی و نمایشگاههای صنایع دستی میتوانید برندتان را به بازار مورد نظرتان معرفی کنید. همچنین در این مورد، میتوانید از اینفلوئنسرها نیز کمک بگیرید.
در این حوزه، زمینه برای افزایش تولید و فروش فراهم است! به همین دلیل، اگر سرمایه زیادی را در اختیار ندارید، نگران نباشید! شما میتوانید با سرمایه کم شروع کنید و به مرور زمان، خط تولید و فروشتان را گسترش دهید.
4. تولید پوشاک
بازار پوشاک همیشه داغ است و تقاضا برای انواع آن همواره وجود دارد. فرقی نمیکند به فکر تولید یا فروش لباس راحتی و ورزشی هستید یا انواع لباس رسمی و مجلسی، در هر صورت، همیشه بازار برای فروش پوشاک وجود دارد. در مورد تولید پوشاک نیز مثل تولید زیورآلات، سفارشیسازی سبب افزایش درآمدتان خواهد شد.
برای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی پوشاک، کافی است چرخ خیاطی، پارچه و ابزارهای خیاطی داشته باشید! این موارد با هزینه نسبتا پایین نیز قابل تامین است.
برای برندسازی و مارکتینگ برندتان، از شبکههای اجتماعی و بوتیکهای محلی کمک بگیرید. جالب است بدانید بسیاری از استارتآپهای موفق پوشاک در سراسر جهان، از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام برای نمایش طراحیهای خود و جذب مشتری استفاده کردهاند.
اجازه دهید راز مهمی در مورد کسب و کارهای کوچک تولیدی پوشاک برایتان بگوییم! تقاضا برای انواع تیشرتهای سفارشی، طرحهای گلدوزیشده و مجموعههای خاص با تعداد محدود، همواره رو به افزایش است. اگر به سراغ این موارد بروید، میتوانید یک کارگاه تولیدی پردرآمد، خاص و متمایز از برندهای رقیب داشته باشید.
5. تولید پاکت کاغذی
با حرکت جهانی به سمت کاهش ضایعات پلاستیکی، تولید انواع پاکت کاغذی بهعنوان یک کسب و کار کوچک و سودآور مطرح شده است. امروز، کیسهها و پاکتهای کاغذی در بسیاری از فروشگاههای مواد غذایی، پوشاک و غیره، جایگزین کیسههای پلاستیکی شدهاند.
این کسب و کار به سرمایه کم نیاز دارد، سودآور است و بهشدت قابلیت گسترش و پیشرفت دارد. در ابتدای مسیر میتوانید کیسههای کاغذی تولید کنید و به فروشگاههای محلی بفروشید. تجهیزات لازم برای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی پاکت کاغذی، چندان زیاد نیست و با تهیه ابزارهای ساده برای برش، تا کردن، چاپ، چسب و کاغذ، میتوانید کارتان را شروع کنید.
در ضمن، لازم است بدانید که تولید پاکت کاغذی، فرصتی عالی برای کارآفرینانی است که میخواهند با سرمایه کم، وارد دنیای اقتصاد سبز شوند و محصولی را ارائه دهند که تقاضای روزافزونی دارد.
6. تولید شمع
شمعسازی یکی از بهترین ایدهها برای راهندازی کسب و کار تولیدی کوچک است، چرا که آسان و کمهزینه است و حتی میتوانید با راهاندازی تولیدی کوچک در منزل شروع کنید. شمعها کاربردهای متنوعی دارند، از دکوراسیون منزل و مراسم مذهبی گرفته تا آروماتراپی. حتی بسیار از اشخاص علاقه خاصی به هدیه دادن شمع دارند. این تنوع مصرف باعث میشود میزان تقاضا برای این محصول همواره بالا باشد.
تولید و فروش شمع نیز جزو کسب و کارهای کوچک تولیدی کم هزینه است. در ابتدای کار، کافی است لوازم و موادی مانند موم، قالب، فتیله و روغنهای معطر را فراهم سازید. اگر میخواهید محصولاتی متمایز تولید کنید، میتوانید به سراغ موم سویا بروید. این گزینه طبیعی است و توجه طرفداران محیط زیست را نیز به خود جلب میکند. در ابتدای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی شمع، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- انتخاب موم مناسب
- انتخاب فتیلههای مناسب
- ذوب صحیح موم
- تهیه اسانسهای عطری
- قالبریزی موم ذوبشده
- فضایی برای سرد شدن شمعها
- کوتاهکردن صحیح فتیلهها
زمانی که بتوانید این مسائل کوچک را مدیریت کنید، میتوانید بگویید وارد دنیای شمعسازی شدهاید! برای فروش شمعهایتان میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی، نمایشگاههای صنایع دستی و بوتیکها اقدام کنید. با اندکی سرمایه و جذب مشتریان وفادار، میتوانید سود قابل توجهی را از فروش شمع به دست آورید. شمعسازی یک سرگرمی آرامشبخش است که بهراحتی میتواند به کسب و کار سودآور در منزل تبدیل شود.
7. تولید محصولات چرمی
وقتی از تولید محصولات چرمی به عنوان کسب و کار کوچک تولیدی صحبت میکنیم، منظورمان طیف وسیعی از محصولات است، از انواع کیف پول و کمربند گرفته تا کیف دستی و کفش! این صنعت به دلیل حاشیه سود بالا، بهخصوص در تولید محصولات لوکس، سفارشی یا دستساز، بسیار پرطرفدار است.
برای شروع تولید محصولات چرمی، باید چرم با کیفیت و ابزارهای سادهای مانند تجهیزات برش، دستگاه های دوخت و ابزارهای مهرزنی را تهیه کنید. در ابتدای مسیر میتوانید با اقلام کوچکتر، مانند کیف پول یا جاکلیدی شروع کنید و به تدریج با پیشرفت مهارتها و رشد کسب و کارتان، به سراغ محصولات پیچیدهتری مانند کفش بروید.
اگر روی برندسازی و مارکتینگتان بهدرستی کار کنید و محصولات باکیفیت و منحصربهفردی را ارائه دهید، خیلی زود میتوانید مشتریان وفاداری را جذب برندتان کنید.
8. تولید غذای حیوانات خانگی
تولید غذای حیوانات خانگی، صنعتی در حال رشد است؛ چرا که تعداد طرفداران نگهداری حیوانات خانگی نیز روزبهروز بیشتر میشود. صاحبان حیوانات خانگی روی تغذیۀ آنان حساس هستند و ترجیح میدهند مواد غذایی باکیفیتی را به حیوانشان بدهند و معمولا انتخاب اولشان مواد غذایی ارگانیک است. همین مسئله فرصت مناسبی برای راهاندازی کسب و کاری مرتبط با این حوزه است.
برای شروع این کسب و کار کوچک تولیدی میتوانید روی نوع خاصی از غذای حیوانات، مانند خوراک خشک یا غذای تر تمرکز کنید. همچنین اگر روی انواع غذای ارگانیک و خام متمرکز شوید، مشتریان مختص به خودتان را خواهید داشت.
در ابتدای مسیر راهاندازی این کسب و کار کوچک تولیدی، به مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه تولیدی فرآوری مواد غذایی و بستهبندی نیاز خواهید داشت. در مورد بازاریابی نیز باید بگوییم که میتوانید ازطریق شبکههای اجتماعی اقدام کنید. بهعلاوه، همکاری با دامپزشکان و اینفلوئنسرهای این حوزه، بر اعتبار برندتان خواهد افزود. تولید غذای حیوانات خانگی صنعتی قابلیت گسترش است. در ادامۀ مسیر گسترش کسب و کارتان میتوانید دامنه محصولاتتان را با افزودنیهایی مانند مکملهای حیوانات یا غذاهای رژیمی خاص توسعه دهید.
9. تولید کود ارگانیک
با افزایش محبوبیت کشاورزی پایدار (Sustainable agriculture) در جهان، تقاضا برای کود ارگانیک نیز رو به افزایش است. کودهای ارگانیک از مواد طبیعی مانند کمپوست، کود حیوانی و باقیماندههای گیاهان بهدست میآیند، فاقد مواد شیمیایی مضر هستند و به حفظ طولانیمدت سلامت خاک کمک میکنند. بسیاری از کشاورزان و باغداران ترجیح میدهند از کودهای ارگانیک بهره ببرند و بدین ترتیب، از آسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری کنند.
اگر میخواهید کسب و کار کوچک تولیدیتان را با تولید کود شروع کنید، کودهای ارگانیک به شکلهای مایع، گرانول یا پلت، گزینههای مناسبی هستند. برای راهاندازی کسب و کار تولید کود ارگانیک باید مواد خام تهیه و همچنین روی تجهیزات ابتدایی برای کمپوستسازی و بستهبندی، سرمایهگذاری کنید.
10. تولید نوشیدنی ارگانیک
نوشیدنیهای ارگانیک و پرطرفدار نیز از آن گزینههایی هستند که روزبهروز به محبوبیتشان افزوده میشود. همین مسئله سبب رونق کسب و کارهای تولیدکننده نوشیدنیهای طبیعی و بدون مواد نگهدارنده شده است. کسب و کار کوچک تولیدی نوشیدنی ارگانیک میتواند گزینههایی مانند آبمیوه، دمنوش گیاهی و نوشیدنی انرژیزا تولید کند. با روند رو به رشد گرایش به سلامتی، مصرفکنندگان تمایل بیشتری به مصرف نوشیدنیهایی دارند که خواصی مانند سمزدایی، تقویت ایمنی یا آبرسانی دارند. بهطورکلی، تولید نوشیدنیهای ارگانیک با قند پایین و عاری از افزودنیهای مصنوعی، پتانسیل رشد چشمگیری دارد؛ زیرا تقاضا در سراسر جهان برای انواع نوشیدنی سالم و طبیعی رو به افزایش است.
اگر میخواهید کسب و کار کوچک تولیدی را با انواع نوشیدنی طبیعی و ارگانیک شروع کنید، به یک سرمایه اولیه برای خریدن تجهیزات و مواد اولیه نیاز دارید. در ابتدای مسیر نیز لازم نیست تولید انبوه داشته باشید، بلکه همان بازار محلیتان را پوشش دهید کافی است. برای برندینگ و بازاریابی محصولاتتان نیز میتوانید از فروشگاههای مواد غذایی ارگانیک، باشگاههای ورزشی، کافهها و حتی شبکههای اجتماعی کمک بگیرید.
11. تولید ظروف آشپزخانه دستساز و سفارشی
یکی دیگر از ایده های راه اندازی کسب و کار تولیدی کوچک، تولید ظروف آشپزخانه سفارشی و منحصربهفرد است. با افزایش تنوع محصولات، مصرفکنندگان ترجیح میدهند اقلامی را انتخاب کنند که از لحاظ زیباییشناختی، خاص و متفاوت باشند. ظروفی خلاقانه و منحصربهفرد، چیزی که در هر فروشگاهی پیدا نشود!
تولید انواع قاشق، تخته گوشت و کفگیر، از جنس چوبی یا بابمبو، نقطه آغاز بسیار خوبی برای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی است. از این راه میتوانید وارد این بازار شوید و پس از آن، فرصتهای دیگری را برای خودتان رقم بزنید. برای برندسازی و مارکتینگ میتوانید به سراغ شبکههای اجتماعی، آشپزان، مدرسان آشپزی یا بازارهای سنتی و صنایع دستی بروید. همچنین میتوانید داستان تولید هر کدام از ظروف را نیز روایت کنید!
مراحل راهاندازی یک کسب و کار کوچک تولیدی
اما چگونه کسب و کار کوچک تولیدی را راهاندازی کنیم و افکار و ایدههایمان را عملی سازیم؟ راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی، از انواع تولیدی کوچک در منزل گرفته تا کارگاه تولیدی کوچک صنعتی، مستلزم طی کردن یک سری مراحل مشخص است تا به نتیجه و سوددهی برسید. سیتاپ در ادامه از مراحل کلیدی راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی برایتان خواهد گفت.
1. انجام تحقیقات بازار
در قدم اول، بازار هدفتان را بررسی کنید تا نیازهای مشتریان و رقبای احتمالی را بشناسید. درک مخاطبان، سلایق و نیازهایشان کمکتان میکند تا تصمیم بگیرید چه محصولاتی را تولید و چگونه آنها را به شیوهای موثر به بازار عرضه کنید. رقبا را تحلیل کنید تا شکافهای موجود در بازار را بشناسید و آنها را با کسب و کارتان پر سازید.
2. تدوین طرح کسب و کار
یک طرح جامع یا بیزینس پلن برای کسب و کارتان تهیه و تدوین کنید و طی آن اهداف تجاری، محصولات، بازار هدف، برنامه عملیاتی، استراتژی بازاریابی و پیشبینیهای مالیتان را مشخص سازید. بیزینس پلن، نقشه راه کسب و کارتان است و برای جذب سرمایه نیز به آن نیاز خواهید داشت.
3. انتخاب محصول
محصول یا محصولاتی را که قصد تولیدشان را دارید مشخص کنید. هنگام انتخاب محصول برای کسب و کار کوچک تولیدی، عواملی مانند میزان تقاضا، امکانسنجی تولید و تخصص شخصی خودتان را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که ایدهتان منحصربهفرد است یا در مقایسه با محصولات موجود در بازار، مزیت مشخصی دارد.
4. تامین مالی
اکنون ببینید برای راهاندازی کسب و کار کوچک تولیدی و عملی کردن ایدهتان، به چه سرمایه و بودجهای نیاز دارید و سپس منابع تامین مالی را مشخص کنید. برای مثال، پسانداز شخصی، وام، دریافت کمک هزینه از دوستان و خانواده، سرمایهگذار یا یافتن شریک مالی، میتواند راههای تامین بودجه شما باشد.
هنگام انتخاب ایده نیز باید این مسئله را در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر سرمایۀ کافی در اختیار ندارید و برای عملی کردن ایدۀ کسب و کار کوچک تولیدیتان به دستگاه تولیدی 50 میلیونی نیاز دارید، باید در تصمیمتان تجدید نظر کنید و به سراغ راهاندازی کسب و کار نیازمند سرمایه پایینتر بروید.
5. ثبت شرکت
در مورد ثبت شرکت، با مشاور حقوقی مشورت کنید و اگر لازم است، حتما کسب و کارتان را ثبت و به صورت قانونی و با خیال راحت شروع به کار کنید.
6. راه اندازی تاسیسات تولیدی
مکانی مناسب برای فعالیت تولیدی خودتان پیدا کنید. بسته به مقیاس کسب و کارتان باید مکانی را برای فعالیتتان در نظر بگیرید و تجهیزاتتان را نیز به همان جا ببرید. این مکان ممکن است یک فضای تجاری، یک کارگاه یا حتی خانهتان باشد. هنگام تهیه تجهیزات و ماشینآلات لازم برای تولید محصول مورد نظرتان، حتما به سراغ گزینههای استاندارد بروید!
7. تامین مواد اولیه و انتخاب تأمینکنندگان
اکنون همه چیز فراهم است و باید به فکر فراهم کردن مواد اولیه باشید. توصیه میکنیم به سراغ تامینکنندگان قابلاعتماد بروید و با آنها همکاری بلندمدت داشته باشید. در مورد شرایط، مذاکره داشته باشید و زنجیرۀ تامین خود را طوری طراحی کنید که کارآمد و مقرونبهصرفه باشد. استفاده از مواد باکیفیت برای حفظ استانداردهای محصول بسیار مهم است!
اگر هنوز درباره هزینه یا بازار هدفتان مطمئن نیستید، زمان بگذارید و به کسب و کارهایی مراجعه کنید که از گذشته در صنعت مورد نظر شما فعالیت میکنند. بسیاری از کارآفرینان حاضرند تجربیات خود را درباره آنچه واقعا برای شروع لازم است با شما به اشتراک بگذارند.
8. توسعه فرایند تولید
فرایند تولید را از ابتدا تا انتها مشخص کنید؛ از مراحل کنترل کیفیت و مونتاژ گرفته تا بستهبندی! فرآیند تولید را طوری بهینهسازی کنید که زمان تولید و ضایعات کاهش پیدا کند.
9. بازاریابی محصولات
اکنون نوبت به طراحی استراتژی بازاریابی برای معرفی محصولات به بازار هدف میرسد! استراتژی بازاریابی، بسته به حوزه و محصول مورد نظرتان، شامل بازاریابی آنلاین، تعامل در شبکههای اجتماعی، تبلیغات محلی و شرکت در نمایشگاهها یا بازارها میشود. مارکتینگ درست برای جذب مشتریان و حفظ آنها، ضروری و حیاتی است.
فعالیت در فضای آنلاین را جدی بگیرید! هرچه زودتر وبسایت مخصوص کسب و کارتان را راهاندازی کنید یا اینکه صفحه حرفهای مخصوص کسب و کارتان را در شبکههای اجتماعی مختلف (مانند لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و ایکس) فعال سازید. میتوانید صفحه و وبسایت را همزمان داشته باشید و پیش ببرید. یادتان باشد که این موارد، ویترین دیجیتال کسب و کار کوچک تولیدی شما هستند و امکان تعامل با مشتریان را نیز برای شما فراهم میکنند.
10. شروع کار
پس از آماده شدن همه چیز، شروع به کار کنید. اکنون دیگر مقدمات فراهم است و باید با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مشتری، بازار هدف، فعالیت رقبا و استراتژی و بیزینس پلنتان، وارد عمل شوید.
11. ارزیابی و رشد
پس از راهاندازی و شروع کار، به صورت مستمر عملکرد کسب و کارتان را ارزیابی کنید. شاخصهای کلیدی، مانند فروش، رضایت مشتری و بهرهوری تولید را دنبال و همواره همۀ فرصتهای رشد را شناسایی کنید. فرصتهای رشد کسب و کار تولیدی کوچک، شامل مواردی مانند گسترش محصولات، ورود به بازارهای جدید و بهینهسازی فرایندها میشود.
اگر مراحل بالا را قدمبهقدم با دقت و اصولی طی کنید، میتوانید پایۀ مستحکمی برای کسب و کار کوچک تولیدیتان ایجاد کنید و در بازار هدف و در میان رقبایتان، عملکردی موفقیتآمیز داشته باشید. با تلاش، آگاهی، نوآوری و برنامهریزی درست میتوانید ایدههایتان را به واقعیت تبدیل کنید.
بهعلاوه، با انعطافپذیری و نشان دادن واکنش درست به تغییرات بازار، میتوانید کسب و کار تولیدی کوچک خود را در مسیر موفقیت قرار دهید. با تعهد و خلاقیت میتوانید ایدهتان را به یک واحد موفق تولیدی مبدل سازید که نه تنها پاسخگوی نیاز مشتریان است، بلکه به رقم زدن آیندهای پایدار و شکوفا نیز کمک میکند.
نکات مهم در مورد کسب و کار کوچک تولیدی
در ادامه، نکات مهمی در مورد کسب و کار کوچک تولیدی برایتان خواهیم گفت که توجه به آنها میتواند مسیرتان را بسیار هموار سازد!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
سخن آخر
اگر به دنبال راهی برای شروع کسب و کار کوچک تولیدی خودتان هستید، بدانید که تصمیم بسیار درستی گرفتهاید و زمینه برایتان فراهم است! کافی است صنعت و محصول مورد نظرتان را به درستی انتخاب کنید، بازار هدف را بشناسید، رقبایتان را در نظر بگیرید و مکان، تجهیزات و مواد اولیه را فراهم کنید. پس از آن میتوانید ایدهتان را پیادهسازی و کسب و کار کوچک تولیدی خود را راهاندازی کنید و به مرور زمان آن را گسترش دهید.
یادتان باشد که پیش از انتخاب ایده کسب و کار تولیدی کوچک، باید حسابی تحقیق کنید و ببینید چه نوع محصولاتی در منطقه شما پرطرفدار هستند و بهخوبی فروش میروند؛ اما وقتی این اعداد و ارقام مشخص شدند، تنها چیزی که لازم است، تلاش و پشتکار است تا این رویا به حقیقت تبدیل شود!
در این مقاله از سیتاپ هر آنچه که باید دربارۀ کسب و کار تولیدی کوچک را میدانستید برایتان گفتیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد!