سیتاپ

کارگاه آموزش و منتورینگ منابع انسانی

فرآیندهای اجرایی در یکی از صنایع تولیدی  شیرآلات کننده و اتصالات ساختمانی

تاریخ اجرا: آذر تا اسفند ۱۴۰۲
مدت زمان اجرا: فاز ۳ ماهه
فرآیندهای اجرا شده:
منتورینگ منابع انسانی، ارزیابی و سیستم سازی

کارگاه اموزش و منتورینگ 2
کارگاه اموزش و منتورینگ 3
بر خلاف تصور عموم درباره الزام اجرای فرآیندهای مشاوره و تدریس در شرایط اضطراری، تاثیرگذاری این فرآیندها در اوج فعالیت و سودآوری کسب و کارها، قابل توجه‌تر است. فرآیند منتورینگ در نظام انسانی، اداری،‌ مالی و راهبردی یک کسب و کار فعال در تولید، واردات و صادرات بسیار پیچیده‌تر ولی موثرتر است. ما در ابتدا به نظارت و ارزیابی فعل موجود در این سازمان پرداخته و سپس طبق آنالیز دیتاهای موجود، به تحلیل وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای وضعیت مطلوب پرداختیم.

اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه انجام شده

مهم‌ترین قدم در این مسیر، تغییر و جهت‌دهی ذهنیت صاحب کسب و کار به سمت راهبردهای اساسی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است. بعد از جلسات فردی در همین زمینه با مدیر عامل، به سراغ اجرای فرآیند منتورینگ منابع انسانی و اعضای کلیدی و تعارضات بین آنها رفتیم. این مرحله به منظور افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است و با هدف توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی و گروهی در سازمان اجرا می‌شود که نقشی حیاتی در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده مجموعه دارد.

منتورینگ و کوچینگ منابع انسانی شامل چند مرحله اساسی است. ابتدا نیازسنجی آموزشی صورت می‌گیرد که در آن نیازهای مهارتی و دانشی افراد شناسایی می‌شود. این مرحله شامل ارزیابی‌های مختلفی است که می‌تواند از طریق مصاحبه‌ها، پرسش‌نامه‌ها، آزمون‌ها و تحلیل عملکردها انجام شود. پس از شناسایی نیازها، برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای متناسب با دغدغه‌ها و چالش‌های اساسی، طراحی و اجرا می‌گردند.کارگاه اموزش و منتورینگ 4

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های منتورینگ، آموزش‌های فنی و تخصصی مرتبط با فرآیند فروش و محصولات است. این آموزش‌ها می‌تواند شامل تکنیک‌های جدید استفاده از استانداردهای بین‌المللی باشد. همچنین، به روزرسانی دانش کارکنان در زمینه‌های سیستم سازی، قوانین و مقررات واردات و صادرات، فروش و تحلیل رفتار مشتری نیز ضروری است.

در مرحله بعد، بر توسعه مهارت‌های نرم مانند ارتباطات، کار تیمی، حل تعارضات و مدیریت زمان تمرکز می‌کند. این مهارت‌ها نه تنها به بهبود عملکرد و توسعه فردی کارکنان کمک می‌کنند، بلکه تاثیر شگرفی در هماهنگی و همکاری میان اعضای تیم‌ها دارند.

منتورینگ منابع انسانی در نهایت باید شامل تحلیل داده‌های محیطی، بازخورد مستمر و ارزیابی منظم باشد. این فرآیند مهم و موثر بر اغلب کسب و کارهایی با ماهیت سنتی، اثرگذار و راه نجات از بحران‌های جدی است که با شناسایی و ترمیم نقاط ضعف و همچنین با اتکا به نقات قوت مجموعه، مسیر خود را در دل چالش‌ها می‌سازد و جلو می‌رود. همچنین منجر به ارتقاء عملکردهای منابع انسانی و افزایش انگیزه و متعاقباً رضایت شغلی می‌گردد.

در مجموع، اجرای فرآیند سه ماهه منتورینگ و کوچینگ اجرایی در کسب و کارهای تولیدی، وارد کننده و صادر کننده ، با تمرکز بر سیستم سازی واحدهای درون سازمانی و چارت‌بندی سیستم و همچنین پایش و پالایش منابع انسانی جهت قرارگیری در این جایگاه‌ها عمل کرد. سپس به توسعه مهارت‌های فنی و نرم، بهبود عملکرد کلی سازمان و هموار کردن مسیرهای توسعه راهبردی بلندمدت برای این مجموعه قوی پرداخت.

پیمایش به بالا